Hjem Spørsmål og svar Hvordan best tilrettelegge på skolen for elev med Downs syndrom?

Hvordan best tilrettelegge på skolen for elev med Downs syndrom?

Hei, Hvordan best tilrettelegge på skolen? Gutt, 3. trinn.
Hvordan tilrettelegge for læring i hel klasse og enetimer? Språkstimulering er sentralt. Noe tegn til tale, bilder og symboler praktiseres.
Trenger forslag på enkle nok læreverk, undervisningsressurser og metoder som er tydelige nok når en skal lære bokstaver og tall. Finnes tilpasset læreverk?
Forslag på aktuelle billedbøker, evt. med tegn til tale.
Takknemlig for svar.
Anonym
Hei, og takk for spørsmålet 🙂

Prinsipielt synes jeg det er viktig å presisere at det er lærer som er pedagog som har ansvaret for opplæringen og læringsmateriell for eleven. Den nye opplæringsloven har fjernet mulighet for dispensasjon for dette kravet. Men fagarbeidere kan ha ansvar som personlig assistanse. 

Det er ganske omfattende spørsmål og de fleste svarene finner du i veilederen for inkluderende opplæring og i Inspirasjons- og metodeheftet kapittel 2 om strukturer for likeverdig opplæring og kapittel 4 om ordkort og Book creator.

 
Hvordan best tilrettelegge på skolen? Gutt, 3. trinn.
Artikkelen Skole med muligheter som jeg skrev om nettopp 3.klasse i Spesialpedagogikk kanskje være interessant? Side 47 i dette bladet.

Og kapittel 5 og kapittel 6 i veilederen for inkluderende opplæring. Les også kapittel 2 om strukturer for inkluderende og likeverdig opplæring i inspirasjons og metodeheftet.

 
Hvordan tilrettelegge på skolen for læring i hel klasse og enetimer? Språkstimulering er sentralt. Noe tegn til tale, bilder og symboler praktiseres.
Se veileder for inkluderende opplæring for elver med Downs syndrom for omfattende svar.

Se også for eksempel dette webinaret om systematisk begrepslæring
 

Trenger forslag på enkle nok læreverk, undervisningsressurser og metoder som er tydelige nok når en skal lære bokstaver og tall. Finnes tilpasset læreverk?
Jeg ville ha undersøkt om det finnes tilpasset materiell av det klassen bruker, feks har Aschehoug og Cappelen flotte digitale læreverk som også er tilpasset. Blant annet med begrepslæring for ulike nivåer. Dette skal kontaktlærer vite om, alternativt rektor som pedaogisk ansvarlig på skolen.

Av andre læremidler kan jeg anbefale:
Les Lett fra Infovest forlag, basert på Karlstadmodellen. https://www.infovestforlag.no/categories/karlstadmodellen

I Les lett metodikken kan man også bruke bøkene om Olle og Mia med tegn som materiell og bruke ordkort for å lære alle ord. https://www.statped.no/laringsressurser/horsel/ole-og-mia-serien/

Arbeid med ord er et lite forlag som har masse bra materiell, sjekk f. eks. ut bøkene for repetert lesing, mange ulike nivåer: https://www.arbeidmedord.no/repetert-lesing/

Andre forteller om gode resultater med Stenebråten metoden i leseopplæring: https://www.stbm.no/

Grip er et flott læreverk som er tilrettelagt for elever med minoritetsspåklig bakgrunn, fungerer veldig bra for alle med språkvansker. Har også mattebøker. Grip 1 er for 1-4.trinn: https://www.fagbokforlaget.no/Verk/GRIP

Ellers er Numicon er flott materiell, konkret og sanselig. Viktig å jobbe med sakte progresjon. https://www.statped.no/laringsressurser/sammensatte-larevansker/numicon/


Forslag på aktuelle billedbøker, evt. med tegn til tale. 
Individuell opplæring trenger ofte individuelt tilrettelagte bøker. Book creator er et enkelt verktøy som Staped anbefaler. De har også veiledning til hvordan man kan lage enkle billedbøker med tegn basert på klassens ordinære undervisning. https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/book-creator—temaside/

I inspirasjons- og metodeheftet kapittel 4 finner du også veiledning med konkrete bilder hvordan man kan gjøre det. Husk også at ordkort er viktige som grunnlag for opplæring. 

 
Masse lykke til, husk at opplæringen i småtrinnet ikke er et hurtigtog, alle skal ta plass, i sitt tempo, mange temaer kommer igjen i senere klasser, tenk grunnleggende kompetanse og ikke heng dere fast i detaljer. 

Med vennlig hilsen
Karianne – fagrådsmedlem i Downs Syndrom Norge
Foto Karianne Hjørnevik Nes
Karianne Hjørnevik Nes – pedagog og veileder i Karlstadmodellen, fagrådsmedlem DSN

Erfaringssvar

Spør om Downs besvares av både fagfolk og folk med erfaring fra livet med Downs syndrom. Under finner du svar fra de med egen erfaring.

Mor til datter (6) med Downs syndrom svarer:
Her vil jeg nevne Karlstadmodellen og Veilederen for inkluderende opplæring for elever med Downs syndrom. Og om ikke barnet klarer å bruke samme materiell som resten av klassen, blir nok løsningen å lage selv.

Følg Livet med Downs på snapchat. Der er det flere som viser eksempler.

Mor til datter (14) med Downs syndrom svarer:
Jeg vil også vise til det samme som «mor til datter(6)» viser til i innlegg over.

Jeg synes også Grip serien er fin.

Ellers har jeg god erfaring med å bruke bilder, foto, fra hverdagen, i stedet for andre bilder og tegnede illustrasjoner.

Tegn til tale er viktig for å understreke og understøtte betydning og innhold i begrepene.

Sangkort med tegn er fine å bruke. Det fantes tidligere en side der en kunne søke opp sanger med tegn og film, tror også at det var noen eventyr her, men nå er det lenge siden.

Det er viktig å involvere medelever og gjerne bruke stasjoner i undervisningen. Klassen bør også lære seg noen tegn.

I matematikk ville jeg brukt arbeidsbøker som eleven kan skrive inn i, med bilder eller tegninger med f. eks. mengde. Samtidig er det viktig at det ikke blir for mye illustrasjoner som tar vekk fokus og gjør det uoversiktlig.

Ressurser for inkluderende opplæring

Illustrasjon av Veileder for inkluderende opplæring som pdf for print og digital

Veileder for inkluderende opplæring for elever med Downs syndrom

Fagrådet vårt har laget en veileder for inkluderende opplæring. Veilederen har som mål å forbedre utdanningsmulighetene til barn og unge med Downs syndrom. Veilederen skal bidra til å sikre alle sin rett til likeverdig og inkluderende opplæring og fremme mulighetene for livslang læring.

Illustrasjon av film om inkluderende opplæring som spilles på mobil og pc

Film om inkluderende opplæring

Etter tre år med hardt arbeid på ungdomsskolen fikk Sanna bestått vitnemål for grunnskolen. I filmen «Sannas vei til vitnemålet – En historie om inkluderende og likeverdig opplæring» forteller Sanna, lærere, rektor, audiopedagog og foreldrene til Sanna hvordan de har jobbet for å få til inkluderende og likeverdig opplæring.

Illustrasjonsbilde av Inspirasjons- og metodeheftet

Inspirasjons- og metodehefte

Det er utviklet et inspirasjons- og metodehefte som er bygget på erfaringer gjort i løpet av 3 år på Haugeåsen ungdomsskole i Fredrikstad. Metodeheftet er også basert på kunnskap som formidles i veileder for inkluderende opplæring for barn og unge med Downs syndrom.

Grafikk av podkasten Snakk om Downs som spilles av på ipad

Podkast om inkluderende opplæring

Vi har laget podkast om inkluderende opplæring. Søk etter «Snakk om Downs» i din podkastspiller eller følg lenken under.  

Flygeblader om inkluderende opplæring

Her finner du flygeblad om inkluderende opplæring. Disse kan deles med skoler og andre det kan være relevant for.  

Vi trenger deg som medlem!

Er du ikke medlem? Vårt unike kunnskapsfelleskap trenger din støtte. Sammen gjør vi samfunnet sterkere, klokere og mer fargerikt. Vår stemme høres bedre med deg med på laget, så bli medlem i dag og støtt felleskapet.

Blir svaragent for tjenesten!

Vi trenger både folk med erfaringskunnskap og fagfolk for å svare på spørsmål vi får inn via vår spørretjeneste «Spør om Downs«. Å bli svaragent er enkelt: Du svarer på de spørsmålene du har kompetanse til å svare på, om du har kapasitet til å svare på det akkurat da. Ingen andre forpliktelser enn det.